HAT-15-07-0040

HAT-15-07-0040 | KSZC.HU | 2016. máj. 30.

Előzmények

2015 novemberében a kaposvári Eötvös Loránd Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium és a csíkszeredai Székely Károly Szakközépiskola együttműködést kötött a Határtalanul! program megvalósításával kapcsolatban. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, szakmai együttműködés, illetve személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése a két kirándulás során.

Az előkészítő órákon Zsom János tanár úr előadása által diákjaink alaposan megismerkedtek Erdély történelmi múltjával és jelenlegi helyzetével. Uzsák Erzsébet könyvtáros az erdélyi irodalom nagyjait mutatta be, Váli Imre tanár úr és társa pedig Nyírő József Uz Bence című regényéből adott elő jelenetet.

1. kirándulás – 2016. április 17-21. Magyarország

A csíkszeredai iskola csoportja április 17-én, vasárnap este érkezett meg a kollégiumba, ahol vacsora és rövid ismerkedés után elfoglalta a szállást.

Másnap délelőtt került bemutatásra az iskola. Vendégeinket az iskola könyvtárában fogadtuk, ahol igazgatónk, Horváth Zoltán András tartott üdvözlő beszédet. Ezt követően végigjártuk az iskola helyiségeit: az aulát, a tornatermet, a tanműhelyeket, osztálytermeket. Az eseményre megérkezett a Somogy Televízió stábja is. Vendégeinknek tanulságos volt a modern berendezések szemrevételezése.

Ezután egy olyan kaposvári autószerelő műhelyet tekintettünk meg, ahol a kaposvári diákok gyakorlati órákon vesznek részt.

Délután közösen kiutaztunk Taszárra, az egykori laktanyába. Itt megtekintettük a Hely- és Repüléstörténeti Kiállítást. Mindkét csoport számára nagy élmény volt a különböző repülők, alkatrészek, rakéták bemutatása. Az öltözékeket, szkafandereket fel is próbálhatták a diákok.

Este parkolás közben kissé lerobbant a busz, de gyorsan sikerült szerezni egyet a másnap délelőtti programhoz.

Kedden, a reggeli után Kaposmérőbe utaztunk, ahol Kassai Lajos lovasíjász egy órás bemutatót tartott nekünk. Az egyedülálló műsor a lovasíjászat legmagasabb szintjével ismertetett meg bennünket. Állva, kifeszített dróton egyensúlyozva, lóháton előre és visszafelé is félelmetes gyorsaság és pontosság jellemezte a lendületes bemutatót. Az előadást rövid, de tartalmas beszélgetetéssel zártuk.

Ezt követően megnéztük a kaposvári Térségi Integrált Szakképző Központ műhelyeit. A központban az egész megyéből érkező diákok kapnak gyakorlati oktatást. A különböző berendezéseket, robotokat, az asztalosműhelyt nagy érdeklődéssel figyelték a szeredai diákok. Házigazda társaikkal összehasonlították az erdélyi és magyarországi viszonyokat, lehetőségeket.

Délután Puskás Béla helytörténet-kutató vezetésével tartalmas sétát tettünk a városban. A Hősök Templomától indulva a Fő utcán végighaladva megtekintettük a híres épületeket, a színházat, szobrokat, szökőkutakat. Bementünk a Városháza dísztermébe is. Vendégeink örömmel fedezték fel, hogy a Kossuth téren lévő „testvérvárosok iránytűje” emlékkövön Csíkszereda is szerepel, amely 1990 óta Kaposvár testvérvárosa.

Szerdán reggel Pécsre utaztunk. A Zsolnay-negyedben a Planetáriumban csillagászati előadáson vettünk részt, majd az Interaktív Varázstérbe mentünk, ahol számtalan fizikai kísérletet próbálhattak ki a diákok.

Ebéd után bemutattuk a belvárost: a Bazilikát, a Püspöki Palotát, a Dzsámit, majd szabad program következett.

Az esti órákban érkeztünk Kaposvárra, ahol az iskola tornatermében a két csoport fociban mérte össze az erejét. A jó hangulatú összecsapást a fizikai és technikai fölényét jól kihasználó hazaiak nyerték. Vacsora után búcsút vettünk vendégeinktől.

2. kirándulás – május 3-7. Erdély

Május 3-án, kedden reggel 6-kor indultunk Szeged-Arad-Déva-Segesvár-Székelyudvarhely-Csíkszereda útvonalon. Az út során feltűnő volt a román többségű terület és a magyar többségű Székelyföld tisztasága közötti különbség. Az időzóna váltás miatt egy órával később érkeztünk meg a szállásra.

Másnap reggel Tankó István, a csíkszeredai iskola igazgatója fogadott minket. Vezetésével megtekintettük a tantermeket, tanműhelyeket.

Ezt városnézés követte, a sétálóutca, a Mikó-vár, a Makovecz Imre által tervezett Milleniumi templom és a piac érintésével. Szabad program után felkerestünk egy autószerelő műhelyt, majd ebédeltünk.

Délután Gyimesbükkre, az Ezeréves Határra utaztunk. Érkezéskor Deáky András, a helyi magyar közösség összetartója és a híres vasúti őrház megmentője tartott rendhagyó történelemórát, majd gyalog elindultunk a Kontumáci Nagyboldogasszony Kápolnához. Az emlékpark megtekintése után felmásztunk a Rákóczi-vár romjaihoz, majd koszorúztunk az őrháznál. Bilibók Ágoston „Guszti bácsi”, a vasúttörténeti gyűjtemény mindenese rövid előadásban mutatta be a legfőbb érdekességeket. Visszaérkezve a Deáky Panzióhoz megkoszorúztuk a Trianon-emlékművet, majd visszautaztunk Csíkszeredára.

Csütörtök reggel a parajdi sóbányához mentünk. A felszínről méretes csuklóbuszokkal jutottunk le a játszótérré alakított termekbe. Egy órás program után továbbindultunk Szovátára, a Medve-tóhoz, ahol elfogyasztottuk azt ebédre kapott csomagunkat.

Visszafelé Korondon megálltunk vásárolni, majd Farkaslakán koszorúztunk Tamási Áron síremlékénél.

Székelyudvarhelyen szabad program következett, majd este a szálláson vacsora.

Péntek reggel a Gyilkos-tó felé menet megálltunk Csíksomlyón, a magyarság legnagyobb zarándokhelyén, és bementünk a kegytemplomba. Ezután koszorúztunk a Habsburgok által elkövetett vérengzés helyszínén, Madéfalván. A Békás-szoros felé menet gyönyörködtünk a székely falvakban, majd a szoros felső részén letett minket a busz, ahonnan gyalog haladtunk végig a lélegzetállító sziklák között. A Gyilkos-tónál ebédeltünk, itt volt alkalmunk megkóstolni a friss sült pisztrángot és a mics-et. Hazafelé bementünk a gyergyószentmiklósi örmény templomba, ahol a helyi gondnok tartott érdekfeszítő előadást.

Utolsó állomásunk Csíkrákos volt, itt a különleges erődtemplomot tekintettük meg, tornyán a táltos-feldarabolás jelenetsorával. A szállásra érkezvén vacsora után elbúcsúztunk vendéglátóinktól.

Összefoglalás

Diákjaink alaposan megismerkedtek az erdélyi magyarok történelmével és jelenével. A székelyek vendégszeretete, a gyönyörű természeti és történelmi helyszínek, az előadások mind-mind maradandó élményt jelentettek. A közös programok, az együttes utazások megerősítették a két csoport jó viszonyát, barátságok szövődtek tanárok és diákok között is. Meghatározó volt Székelyföld történelmi, vallási és kulturális emlékeinek felkeresése Madéfalvától Csíksomlyóig, Farkaslakától Csíkrákosig.

A jövőben lehetőség szerint mindenképpen szeretnénk folytatni az együttműködést.